Over voetbal en doelpalen - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Mariska Costa - WaarBenJij.nu Over voetbal en doelpalen - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Mariska Costa - WaarBenJij.nu

Over voetbal en doelpalen

Door: mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

16 November 2013 | Senegal, Dakar

Tijd voor een bericht op de website omdat er zoveel gebeurd. In het vorige bericht schreef ik over ons verblijf in Niakhar, nu alweer 2 maanden geleden en het voetbal daar. Iedereen verwachtte natuurlijk dat de voetbalclub daar zou winnen…..maar helaas, ze verloren. Geen nood, er was nog een volgende ronde en als ze die zouden winnen zouden ze alsnog doorgaan. En die wedstijd hebben ze wel gewonnen. Toen was er nog ergens een wedstrijd en die draaide uit op vechtpartijen en nu moet de tegenpartij een boete betalen en anders gaat de overwinning naar de club van Niakhar. En zo werd deze ene wedstrijd weer een eindeloos verhaal zoals zoveel dingen hier in Senegal. Gelukkig volgen we het op afstand en zijn we er niet direct bij betrokken.

Waar we wel erg bij betrokken zijn is het voetbalproject van Marcos. Hij speelde met de jongens op een veldje bij het dorp maar een paar weken lang konden ze daar niet spelen omdat er een toernooi was. We willen heel graag een stuk land kopen dat aan de basis grenst en daar willen we dan een voetbalveld maken. Helaas is de grond erg duur en kunnen we het nu nog niet kopen. Als team hebben we besloten om dan eerst maar een voorlopig voetbalveld te maken binnen de basis. Na wat gezoek en prijsvergelijk van verschillende tractors hebben we besloten om met de duurste in zee te gaan. Niet logisch maar wel omdat uit ervaring hier blijkt dat goedkoop duurkoop is en het werk nooit goed gebeurd.

Vorige week vrijdagmiddag belde de man van de tractor dat hij onderweg was om de klus te klaren. Om 2 uur kwam hij aangereden en begon het afgraven van het terrein, een hobbelig terrein vol zandheuvels bedekt met hoog gras en doornstruiken en wat bomen. De tractor ging voortvarend aan het werk en na 3 uur was het terrein veranderd in een grote zandvlakte, min of meer egaal, en ligt aflopend naar beneden. Wat betekend dat als de jongens van het ene doel naar het andere rennen ze de ene kant een beetje heuvelopwaarts rennen en naar de andere kant heuvelafwaarts. We zijn redelijk tevreden. We hebben nog geprobeerd de chauffeur te overtuigen dat hij het nog rechter moest maken maar helaas, de beste man wilde naar huis en vond dat hij zijn werk gedaan had.
We hebben nu dus een senegalees voetbalveld, wat inhoudt, van zand, omdat er geen gras groeit. Nu moeten nog wel alle doornstruiken om het veld heen worden omgekapt en weggesleept. Marcos en zijn collega zijn daar nu mee bezig. Volgende week hopen ze op het voetbalveld te beginnen met spelen. De jongens van het dorp zijn al wezen kijken en vonden het erg mooi. Wat nu nog mist zijn de doelpalen. We hebben een poos geleden twee hele mooie nieuwe netten gekregen voor in het doel maar nu moeten de doelen dus nog gemaakt worden. Hier in het dorp is een man die dat wel wil doen, de kosten komen dan op 150 euro voor 2 doelen. We zoeken hier nog sponsors voor. Wilt je ons voetbalproject steunen dan kun je een gift overmaken op onze rekening:
INGnr. NL70 INGB 0001 4530 81
t.n.v. Stichting Costa Helpt
ovv. Doelpalen

Op de foto’s kun je het afgraven van het terrein zien en het omkappen van de doornstruiken.

Groeten Marcos en Mariska

• 16 November 2013 - 16:34

Rianne:

Mooi dat het nu zo concreet wordt, maar wat een grote zandbak!
    Leuk om al die foto's erbij te zien.

Liefs Rianne en Marc

• 17 November 2013 - 18:32

Karin Vos:

Ik zie dat de scheidsrechters al op wacht staan ;-)
    (in het wit...)

• 17 November 2013 - 21:39

Anneke:

goed voor Marcos zijn conditie, voetballen in het zand. Succes met het project en groetjes

• 18 November 2013 - 12:03

Onno En Ria Teisman:

Hallo Mariska, Marcos en kids,

Wat een zand. Enorm. Leuk ook om de kinderen op het bankje te zien. Ze hebben nu wel een heel grote zandbak.
    Komen de jongeren helpen met het verder klaarmaken of komen ze alleen voetballen?
    We vinden het iedere keer weer leuk om jullie blog te lezen en zo op de hoogte te blijven.
    De kinderen zien er goed uit. Kunnen ze een beetje tegen de wamrte?
    We blijven jullie volgen.

Heel veel groetjes van Onno en Ria