WK voetbal ver van huis…. - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Mariska Costa - WaarBenJij.nu WK voetbal ver van huis…. - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Mariska Costa - WaarBenJij.nu

WK voetbal ver van huis….

Blijf op de hoogte en volg Mariska

19 Juni 2014 | Senegal, Dakar

Het is de eerste keer in mijn leven dat ik niet met een WK in Nederland ben, en dat is erg raar omdat ik toch al 8 jaar weg ben uit Nederland. Het is ons eerste WK ver van huis, ver van versierde huizen en straten, dan wel Oranje of Groen-Geel, zoals in Brazilie. En het is een hele ervaring.

In de aanloop hebben we twee teamvergaderingen besteed aan de grote vraag “hoe gaan we het WK kijken??” een belangrijke vraag op de basis omdat we geen elektriciteit hebben en afhankelijk zijn van zonne-energie en accu’s. En die accu’s kunnen leeg gaan en zijn voor het licht maar niet voor de TV. En ook al staat er hier een televisie in huis, we konden er geen enkel kanaal op ontvangen!

Dus de grote vraag is, kunnen we een antenne kopen waarmee we dan ook een kanaal kunnen ontvangen waarop alle wedstrijden uitgezonden worden? Gelukkig vinden alle mannen hier in het team voetbal belangrijk en is het gelukt om een antenne te installeren waarmee we echt een kanaal kunnen ontvangen dat de wedstrijden uitzend. Nu moet wel het licht uit als we kijken omdat anders de accu te snel leeg gaat. Dus kijken we in het donker.

Ook het kijken is een hele bijzondere ervaring, de openingswedstrijd werd gespeeld door Brazilië tegen Kroatië. Marcos en ik zaten er helemaal klaar voor om Brazilië te supporten. En onze woonkamer zat vol met wel 15 man van franse, senegalese, guinese, kongolese en malinese nationaliteit. Het is een gekke ervaring als je echt de enigen in een volle kamer, in je eigen huis!! nog wel bent die je team steunt. Als kroatië richting goal ging, ging onze franse buurman helemaal naar voren zitten, hopend op een goal en toen Brazilië een goal maakte waren we de enigen die juichten en er was nergens vuurwerk te horen of gillende en schreeuwende mensen. Heel vervreemdend.
De volgende dag speelde Oranje. En weer zaten we er helemaal klaar voor, huis vol met alle mensen van de basis, maar nu lag de sympathie duidelijk anders, iedereen steunde van harte Oranje, of wilde erg graag dat Spanje zou verliezen? dat blijft onduidelijk…want gister toen Oranje tegen Australië speelde zat ik opeens alleen in huis, met twee hyperactieve kinderen, dat wel. De meeste collega’s waren nog aan het werk..maar toch, gelukkig heb ik in ieder geval 1 hele enthousiaste medesupporter, Hadassa!
En ook nu geen vlaggen en toeters en bellen en vuurwerk en toeterende auto’s! helaas…

groetjes Mariska

• 19 Juni 2014 - 12:40

Wilma:

Ha Mariska!

Nou f ten bemoediging: je staat er niet alleen voor hoor! Er zijn heel veel Nederlanders die ook voor Oranje zijn :) tof dat je er wat van mee kan krijgen en in het donker voetbal kan kijken.. Het lijkt wel een geheime missie :)

Groetjes!

• 19 Juni 2014 - 20:08

Hèlen:

Haha nou meid, dat lijkt me zeker vreemd! Wel tof dat het is gelukt om te kijken. En Nederland gaat nog even door! Hier staat heel het land weer op zijn kop. Gisteren hadden wij een vol huis. Wel gezellig hoor.
    Maandag weer he? Heeft Marcus dan wel vrij om te kijken?
    Ps 1 voordeel; je hoeft geen andre hazes knallers aan te horen... daar werd ik gister in mijn huis mee veerast :( er zijn grenzen...

• 19 Juni 2014 - 20:44

Wilma Oosting:

Hoi Mariska,

Wat heb je dit leuk verwoord! Het zal inderdaad wel bijzonder zijn, zonder oranje vlaggetjes, Hamsters, toeters etc. Maar wel mooi dat je het kunt zien en dat je een medestander hebt :)
    Geniet van het WK en al je andere bijzondere ervaringen daar!
    We denken aan jullie!

Liefs van Wilma

• 19 Juni 2014 - 21:44

Lida:

Hoi Maris,
    leuk leuk leuk! En weer een nieuwe ervaring rijker haha. Wel dubieus hoor dat je de tweede wedstrijd van Nederland alleen met de kinderen aan het kijken was. Ik zou de anderen nog eens stevig aan de tand voelen.
    Veel plezier met de rest van het WK. ...en weet....je staat niet alleen!
    liefs en groetjes.

• 19 Juni 2014 - 23:30

Anja:

Sjonge, wat een gedoe zeg. Wel cool dat jullie het samen voor elkaar hebben gekregen om toch te kunnen kijken!! En dat het werkt.... ;-) Ik hoop dat jullie de antenne nog lang nodig zullen hebben om Oranje te zien spelen, haha, bij voorkeur tot de finale. Geniet ervan en laat die collega's maar horen hoe dat klinkt als wij 'de leeuw niet in zn hempie laten staan'! Groetjes aan Marcos, heeft hij er nog een beetje vertrouwen in?

• 21 Juni 2014 - 22:09

Rianne:

Haha wat leuk!! Gezellig samen voetbal kijken, goed dat jullie het voor elkaar hebben gekregen met de antenne. Zijn ze misschien in Senegal wel voor een land als Ghana? Ik wel... nu spelen ze tegen Duitsland. Dat wordt vast nog genieten de komende weken. Leuk dat de kinderen het ook gelijk meekrijgen, kan je tenminste samen juichen... op voor nog meer goals.
    Groetjes