Over appelmoes en ontbijtkoek… - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Mariska Costa - WaarBenJij.nu Over appelmoes en ontbijtkoek… - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Mariska Costa - WaarBenJij.nu

Over appelmoes en ontbijtkoek…

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

16 Augustus 2011 | Senegal, Dakar

De afgelopen week hebben we hier in Dakar gewerkt in het opvanghuis voor straatjongens. Voor de DTS studenten was dat een hele nieuwe ervaring maar Marcos en ik voelden ons als een vis in het water hier. Het werkt lijkt op het werk dat we gedaan hebben in het Rescue huis in Belo Horizonte, waar we allebei gewerkt hebben alweer 4 jaar geleden. De jongens komen ’s morgens van de straat waar ze wonen en krijgen dan eerst ontbijt. Daarna kunnen ze douchen en eventueel kleren wassen.
Vanaf ongeveer 10 tot 11 uur hebben ze een tijd samen waarin de stafleden samen met ze zingen en een verhaal vertellen en spelletjes met ze doen. Daarna is er meer tijd om te voetballen of andere spelletjes te doen. De jongens blijven tot na de lunch en gaan dan de straat weer op. Op dit moment wonen er 3 jongens in het opvanghuis, deze jongens willen van de straat af en het is de bedoeling dat ze naar een nieuw te openen opvanghuis gaan waar meer structuur en ruimte is om met ze te werken. Het open huis waar ze nu wonen is te klein om ze op te vangen en de visie van de leiders is om een huis te openen buiten de stad om deze jongens verder op te vangen en te begeleiden. Willen jullie bidden voor geld en werkers om dit opvanghuis te realiseren.

Verder hebben we ons deze week geïnstaleerd in onze nieuwe woonruimte, een klaslokaal, en zijn we al weer helemaal gewend om in het toilet te douchen bij een gebrek aan doucheruimtes. Het is tenslotte een school.
We hoeven trouwens geen water te putten Rianne, het komt gewoon uit de kraan, als er water is, en daar vullen we dan onze emmertjes mee om te douchen, het toilet mee door te spoelen en de was te doen.

Ook ben ik deze week met iemand naar de supermarkt geweest en dat was een hele leuke ervaring. Ik ontdekte namelijk dat ze hier allemaal produkten uit europa verkopen. Met name uit Frankrijk, België en Nederland. Zo ontdekte ik dat ze hier nederlandse ontbijtkoek verkopen, appelmoes, nederlandse kaas, (wel heel erg duur!!) en heel veel soorten koekjes. Ik werd er helemaal blij van en eet nu naast de dagelijks rijst met vis ook lekkere nederlandse ontbijtkoek. En Hadassa geniet van de appelmoes en variatie aan koekjes.

We blijven hier nog twee weken en dan gaan we nog weer een week terug naar de basis waar we onze reis begonnen zijn hier in Senegal. We blijven daar dan nog een week en hopen dan over 3 weken voet op nederlandse bodem te zetten.
Willen jullie blijven bidden voor bescherming over onze gezondheid en speciaal voor Hadassa die de afgelopen dagen koorts had. Het gaat gelukkig beter met haar maar koorst is erg vervelend hier in deze hitte.

Groeten Marcos, Mariska en Hadassa

• 19 September 2011 - 21:41

Harmen:

Mooi wat jullie daar doen/hebben gedaan. Tot binnenkort!
    groeten

• 26 September 2011 - 10:47

Thea:

Hoi Mariska!
    Ik las dat jullie begin deze maand terug zouden komen naar Nederland na jullie outreach in Senegal.. Ben heel benieuwd hoe jullie het hebben gehad. Leuk om een keer af te spreken binnenkort..! Wonen jullie op dit moment weer in Zwolle?
    Groetjes! Thea